PFA sau SRL, care este cea mai buna alegere pentru tine?

SRL – Societatea cu răspundere limitată – este cea mai întâlnită formă de organizare a unei firme. Beneficii PFA: De cealaltă parte, PFA – Persoană Fizică Autorizată – este deținută de o singură persoană care desfășoară în mod independent activități profesionale și comerciale în România și nu are personalitate juridică. În cazul PFA răspunzi personal pentru obligațiile […]

ce sa alegi, pfa sau srl

SRL – Societatea cu răspundere limitată – este cea mai întâlnită formă de organizare a unei firme.

Beneficii PFA: De cealaltă parte, PFA – Persoană Fizică Autorizată – este deținută de o singură persoană care desfășoară în mod independent activități profesionale și comerciale în România și nu are personalitate juridică.

În cazul PFA răspunzi personal pentru obligațiile și datoriile afacerii tale, astfel că patrimoniul personal poate avea de suferit în cazul unor datorii sau a unor probleme legale.

Dacă vreți să vă deschideți o afacere mai mică sau doar aveți de gând să testați o idee de business, atunci este mai convenabil să înființați o PFA. De principiu, PFA îți permite să muncești doar pentru tine. Este ideală totodată dacă doriți să fiți freelancer într-un anumit domeniu.

PFA este o formă juridică ușor de înființat dar și de administrat. Comparativ, un SRL implică mai multă birocrație. PFA-ul este o formă juridică accesibilă și pentru cei care deja au un alt business sau un job full time.

Un criteriu important în funcție de care poți lua o decizie (dacă îți deschizi PFA sau SRL) stă în taxele plătite către stat.

Înregistrarea unei PFA nu presupune costuri pentru cei care se vor ocupa singuri de acest proces și nici nu se plătesc taxe de înființare la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Beneficii SRL: În timp ce SRL-ul poate avea oricâte coduri CAEN, o PFA (Persoană Fizică Autorizată) poate avea cel mult 5 coduri CAEN în obiectul de activitate, însemnând unul principal și 4 secundare.

Pe PFA poți desfășura o activitate economică singură sau împreună cu cel mult 3 angajați simultan. De cealaltă parte, pentru SRL, nu există limitări în acest sens.

Costurile legate de contabilitate sunt mai mari la un SRL decât la PFA.

Un mare beneficiu în cazul PFA-urilor este procesul facil de înființare, astfel că în doar trei zile firma poate fi deja înființată. Costurile de înființare a unei PFA rămân reduse și în acest an. Pentru PFA nu trebuie să depui atât de multe declarații ca în cazul SRL-urilor. 

Accesul rapid la bani e un alt mare avantaj. La SRL trebuie să repartizezi dividende și nu dispui de banii firmei oricând, plătești impozit pe dividende pentru banii retrași. Dacă ai PFA, poți scoate bani oricând. Profitul realizat de o PFA poate fi folosit oricând, banii obținuți ca venit net pot fi cheltuiți de titular fără limitări și fără a fi nevoie de o justificare. La SRL, banii sunt extrași fie sub formă de salariu, fie sub formă de dividende anuale sau trimestriale.

La capitolul dezavantaje, menționăm faptul că, dacă ai PFA, afacerea nu are șanse mari de extindere, în vreme ce un SRL are mai multe oportunități de dezvoltare a business-ului.

De asemenea, domeniile prin care poți accesa fonduri europe sunt mai limitate, mai restrictive în cazul unui PFA.

Unul dintre cele mari mari avantaje la SRL este că asociații nu răspund decât în limita capitalului social. Asta înseamnă că patrimoniul personal al asociaților este protejat în situația unei pierderi financiare.

Dacă de exemplu unul dintre asociați decide să se retragă din firmă sau pur și simplu nu mai poate activa, SRL își poate continua activitatea, în schimb ce activitatea la un PFA cu un singur angajat s-ar bloca.

O SRL poate participa la licitații publice sau private, PFA nu.

Diferența dintre impozitul plătit de un PFA la sistem real în 2024 față de anul trecut nu este una foarte mare, mai ales pentru cei care câștigă între 2.000 și 10.000 lei/lună.

Din 2024, PFA-urile au de achitat taxe mai mari către bugetul de stat. Însă pentru anumite niveluri de venit (să luăm, de exemplu, suma de 6.000 lei/lună), vom plăti, ca PFA, chiar mai puține taxe decât în 2023.

De la 1 ianuarie 2024, plafonul maxim pentru înregistrarea ca microîntreprindere va fi de 500.000 de euro, conform OG 16/2022. Dar noile modificări fiscale oferă  firmelor mici mai multe oportunități.

Pentru companiile cu cel puțin un salariat care lucrează la normă de 8 ore, cotele de impozitare sunt 1% sau 3%, în funcție de cifra de afaceri și/sau activitățile desfășurate.

De asemenea, PFA-urile vor contribui la contribuției la asigurările sociale de sănătate începând cu veniturile realizate în 2024.

În cazul PFA, apare acum un plafon de 60 salarii minime pe țară, în loc de cele trei plafoane introduse în anul 2020 (6, 12, 24 salarii minime). Acele PFA-uri care câștigă mai puțin de șase salarii minime brute vor plăti CASS în sumă de 1.980 lei/an (pentru un salariu de minimum 3.300 lei) sau 10% din venitul net dacă au fost salariați în anul 2023.

PFA-urile cu venituri cuprinse între 6 și 60 de salarii brute vor plăti CASS aplicând 10% la venitul net.

PFA-urile cu venituri mai mari decât echivalentul a 60 de salarii minime, plătesc de acum CASS de 60 de salarii, însemnând o sumă anuală fixă în valoare de 19.800 lei (calculată la un salariu minim de 3.300 lei).

PFA-urile cu un venit mai mare de 25.000 de euro nu vor mai putea aplica impozitarea pe baza normelor de venit și trec la impozitarea în sistem real.

Pentru venituriele obținute de un PFA sau din profesii liberale mai mici de 6 salarii, nu se datorează CASS la plafonul minim de 6 salarii dacă titularul de PFA (care obtine venituri din profesii liberale, precum avocat, notar etc.) are calitatea de salariat sau ca urmare a obținerii de alte venituri pentru care s-a plătit CASS, nu datorează CASS la plafonul minim (de 6 salarii).

Tot din acest an, contribuția la sănătate este deductibilă la calculul venitului impozabil. Pentru stabilirea obligației de a plăti CASS veniturile din activități independente nu se vor cumula cu veniturile din alte surse (dividende, dobânzi ori chirii, să spunem). Pentru aceste venituri CASS se plătește separat. Astfel, pentru dividende și chirii se va achita separat CASS raportat la 6/12/24 salarii minime.

Persoanele fizice care realizează venituri din activități independente pentru care nu există obligativitatea reținerii la sursa a CASS, depun declaratia unică până la data de 25 mai inclusiv, a anului urmăator celui de realizare a veniturilor. Aici evidențiază venitul realizat în anul anterior și venitul estimat pentru anul în curs.

Din acest an, orice persoană care desfășoară o activitate independent trebuie să plătească CASS echivalentul a cel puțin 6 salarii minime pe economie, chiar dacă este pe pierdere sau în situația în care a obținut un venit net mai mic decât plafonul de 6 salarii.

Pentru activitățile independente, taxele valabile de la 1 ianuarie 2024 sunt:

  • Impozit de 10% din venitul net pentru contabilitatea PFA în sistem Real, sau din norma de venit.
  • CASS.
  • Pentru un venit net mai mic de 6 salarii minime, adică sub 19.800 lei (pentru un salariu minim de 3.300 lei); CASS anual = 1.980 lei. 
  • Pentru un venit net între plafonele de 6 salarii și 60 salarii, adică între 19.800 lei și 198.000 lei; CASS anual = 10% din venitul net. 
  • Venitul realizat este peste plafonul de 60 salarii, adică peste 198.000 lei; CASS anual = 19.800 lei.

CAS:

  • Pentru un venit net între de plafonul de 12 salarii și 24 salarii, adică între 39.600 lei și 79.200 lei; CAS anual = 9.900 lei.
  • Pentru un venit net mai mare de 24 salarii, adică peste 79.200 lei; CAS anual = 19.800 lei.

PFA-urile pot fi impozitate în două moduri diferite, în sistem real sau la norma de venit. Este recomandată aplicarea pentru o impozitare în sistem real, întrucât această variantă presupune impozitare strict la venitul net anual.

Este recomandată impozitarea la norma de venit doar pentru anumite domenii de activitate. 

Și în 2024 există două regimuri de impozitare:

  • Impozit pe profit 

Impozit pe venitul microîntreprinderilor – opțional, doar dacă se îndeplinesc cumulativ condițiile:

  • Cifra de afaceri să fie sub 500.000 de euro
  • Să aibă minimum 1 angajat cu normă întreagă (cu contribuții la salarii plătite la salariul minim brut) ori un administrator cu contract de mandat (cu contribuții la salarii plătite tot la salariul minim brut).
  • Venituri din alte coduri CAEN, exceptând consultanța. Veniturile din consultanță și/sau management trebuie să fie mai mici de 20% din cifra de afaceri.
  • Asociații firmei să nu dețină titluri de participare la mai mult de trei microîntreprinderi. Dacă un asociat deține mai mult de 25% din firmă în patru societăți plătitoare de impozit micro, atunci una dintre firme trebuie să treacă la impozit pe profit.

În afară de impozitul pe veniturile obținute, firmele vor plăti la ANAF și impozit pe dividend pentru dividendele distribuite și plătite asociaților, conform hotărârilor AGA (în funcție de părțile sociale deținute în actul constitutive).

Firma va reține și va plăti la ANAF și taxele pentru salarii:

  • Contribuția de asigurări sociale (CAS) în procent de 25%, suportată de angajat.
  • Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) în procent de 10%, suportată de angajat.
  • Contribuția asiguratorie pentru muncă (CAM) în procent de 2,25%, suportată de angajator.
  • Impozit pe veniturile din salarii, în cuatum de 10%, ce va fi suportat de angajat.

Tot din acest an se introduc noi cote de impozitare pentru microîntreprinderi.

De la 1 ianuarie 2024 există două cote de impozitare pentru microîntreprinderi, însă NU depind de numărul de salariați, ca în anii trecuți.

  • 1% pentru microîntreprinderile care realizează venituri sub 60.000 euro și/sau care NU desfășoară activitățile principale sau secundare  (IT, Horeca, activități juridice, asistență medicală și sănătate)
  • 3% pentru firmele care au o cifră de afaceri între 60.000 de euro și 500.000 de euro și/sau desfășoară activități principale sau secundare corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:

5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator

5829 – Activități de editare a altor produse software

6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client)

6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației

5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare

5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată

5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere

5590 – Alte servicii de cazare

5610 – Restaurante

5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente

5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a.

5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor

6910 – Activități juridice – numai pentru societățile profesionale cu personalitate juridică, constituite de avocați potrivit legii

8621 – Activități de asistență medicală generală

8622 – Activități de asistență medicală specializată

8623 – Activități de asistență stomatologică

8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Firmele care plătesc impozit pe profit vor suporta în continuare aceeași cotă de impozitare de 16%, impozit ce se aplică la profitul firmei, nu la cifra de afaceri.

În ceea ce privește impozitul pe dividende, indiferent de regimul de impozitare (micro sau impozit pe profit), dacă repartizezi dividende în 2024 vei plăti același impozit pe dividende de 8% pentru suma repartizată și plătită asociaților firmei drept dividende.

De la 1 ianuarie 2024, e-factura a devenit obligatorie. Amenzile pentru cei care nu respect această prevedere vor fi aplicate începând cu 1 aprilie 2024. Începând cu 1 iulie 2024, facturile emise de societăți trebuie transmise exclusiv prin e-facturare, altfel că firmele nu mai beneficiază de deductibilitatea TVA și a cheltuielilor.

Sunt impuse totodată plafoane de numerar în casierie, cu limita maximă de 50.000 lei la fiecare punct de lucru sau la sediul social/profesional.

De la 1 iulie 2024, se va introduce și un nou sistem de monitorizare a transporturilor, e-Sigiliu, pentru controlul trasabilității transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul României. 

SRL-urile din domeniul HoReCa se supun regimului de microîntreprinderi începând cu 1 ianuarie 2024, fără facilități suplimentare.

Asociații nu pot deține mai mult de 25% din numărul titlurilor de participare sau al dreptului de vot la cel mult 3 persoane juridice care sunt și microîntreprinderi. Aștfel, se plătește un impozit pe profit în valoare de 16%.

Contribuția asiguratorie de muncă este de 2,25% doar dacă ai angajați. În această situație, trebuie reținut de la angajat și celelalte taxe salariale: impozitul pe venit- 10%, Contribuția de Asigurări Sociale (CAS)- 25% și Contribuția de Asigurări Sociale de Sănătate (CASS)- 10%.

O firmă devine plătitoare de TVA în momentul în care cifra de afaceri anuală depășește nivelul de 88.500 de euro, adică 300.000 de lei, după cum este specificat în art. 330 din Codul fiscal.

Autor
Alina
Notification Bell