Ce-ți trebuie ca să devii ospătar. Fișa postului, avantaje și dezavantaje

Clar, mergem la restaurant ca să gustăm ceva delicios, dar și datorită atmosferei calde și destinse, creată de personalul prietenos, atent și respectuos. Iată cât de important este ospătarul, cel care trebuie să se asigure că experiența clienților este una agreabilă, care îi va face să revină cu plăcere și cu altă ocazie.

Nu e simplu să devii ospătar, dar dacă ai ce-ți trebuie, poate fi un job care să te împlinească, atât din punct de vedere personal, cât și al finanțelor. 

Iată mai jos ce ar trebui să știi despre această profesie, care poate fi una de început, pentru cei foarte tineri, dar poate fi foarte bine una pentru toată viața, pentru că ospătarii buni sunt greu de găsit și, de aceea, extrem de prețuiți. 

Aptitudinile necesare în meseria de ospătar

În afară de zâmbetul prietenos, atunci când vorbești cu clienții, care va face tuturor ziua mai bună și mai ușoară, iată de ce mai ai nevoie ca să te remarci și să evoluezi pe poziții superioare:

  • Flexibilitate – Îți vei desfășura activitatea într-un mediu energizant, cu o dinamică specială și plină de provocări, iar flexibilitatea te ajută să îți duci la bun sfârșit sarcinile cu succes.
  • Profesionalism – În industria ospitalității, profesionalismul angajaților este totul, indiferent de locație, designul restaurantului sau gustul preparatelor.
  • Abilităţi de vânzare – Ospătarul este cel care vinde produsele și serviciile restaurantului, iar atitudinea proactivă și dorința de a vinde mai mult decât au venit clienții să cumpere sunt foarte apreciate de superiori.
  • Informarea continuă – Pentru o vânzare impecabilă a serviciilor restaurantului, ai nevoie să fii informat în permanență cu privire la ofertă.
  • Empatie și comunicare nonverbală – Fiind un job în care interacționezi cu diferite tipuri de personalități, iar oamenii care trec pragul restauratului pot avea probleme personale, este important să înțelegi situația și să adopți o atitudine potrivită, să lași clientul să vadă, cu ajutorul limbajului nonverbal, că înțelegi prin ce trece.
  • Bun coechipier – Serviciile complexe ale unui restaurant nu se pot pune în valoare fără o echipă unită, care să funcționeze bine împreună.
  • Orientat către satisfacerea clienţilor – Atitudinea câștigătoare în industria ospitalității este următoarea: clientul are întotdeauna dreptate.
  • Atent la detaliile care sunt legate de client – Această atenție la experiența clientului în restaurant face diferența în oferirea serviciilor și îi face pe oaspeți să se simtă speciali și mereu bine-veniți.
  • Capacitatea de a rămâne calm în situaţii tensionate – Atunci când ai de-a face cu oaspeți greu de mulțumit, poți ajunge în situații delicate, iar menținerea unui ton calm al conversației și orientarea spre soluționarea problemei sunt vitale în meseria de ospătar.

Atribuțiile ospătarului

Ospătarul le prezintă clienților produsele și serviciile restaurantului, iar principalele atribuții ale acestuia sunt:

  • pregătirea salonului pentru servire;
  • primirea oaspeților și îndrumarea acestora către o masă liberă;
  • prezentarea preparatelor; 
  • oferirea de meniuri și de recomandări clienților care au nevoie de ajutor;
  • preluarea comenzii și transmiterea exigențelor clienților legate de prepararea mâncării;
  • servirea preparatelor și a băuturilor;
  • asistarea clientului în timpul serviciului și rezolvarea eventualelor reclamații sau nemulțumiri;
  • încasarea contravalorii produselor;
  • debarasarea spațiului de servire și pregătirea lui pentru următorii clienți.

Responsabilitățile ospătarului

Când vine vorba despre responsabilități, acestea nu sunt puține și trebuie îndeplinite corect 100%:

  • Servirea exemplară a clienților și acordarea atenției cuvenite acestora;
  • Cunoașterea meniului, astfel încât să oferi informații complete;
  • Îndeplinirea altor sarcini solicitate de superiorul direct, în concordanță cu necesitățile imediate ale unității;
  • Întocmirea corectă a notelor de plată și încasarea acestora;
  • Predarea sumelor încasate la sfârșitul turei de către șeful de sală;
  • Răspunderea pentru calitatea serviciilor oferite clienților și pentru experiența acestora în restaurant.

Cum devii ospătar

Chiar dacă ai atitudinea potrivită, iar experiența te recomandă pe un post de ospătar, majoritatea restaurantelor își doresc de la potențialii angajați o certificare în urma absolvirii unui curs de formare ca ospătar.

De menționat e faptul că nu ai nevoie de studii superioare pentru a deveni ospătar, dar foarte utile sunt cursurile de calificare. Acestea se fac contra cost și durează în medie două luni. La finalul cursului, care include pregătirea teoretică și practică, primești un certificat de calificare în meseria de ospătar. 

În plus, cunoașterea unei limbi străine de circulație internațională (cum este limba engleză) la un nivel mediu te va ajuta să obții mai repede un job de ospătar, chiar într-un restaurant de lux.

De asemenea, pe lângă certificarea studiilor de ospătar, restaurantele își doresc să atragă angajați care sunt în concordanță cu specificațiile postului, menționate mai jos:

  • să fie persoane sociabile, cu aspect plăcut, amabile și cu o atitudine pozitivă;
  • să rezolve cu discreție posibile probleme;
  • să fie o persoană conciliantă în relațiile cu clienții și colegii, capabilă de compromisuri constructive;
  • să demonstreze rezistența fizică pe care un astfel de job o necesită;
  • să colaboreze bine cu colegii.

Despre salariu și cum să ai venituri mai mari

În anumite restaurante, salariul ospătarului ajunge la valoarea aproximativă a două salarii minime pe economie. Însă, după cum se știe deja, în această meserie (cum sunt toate care se desfășoară în industria ospitalității), salariul reprezintă doar o mică parte din câștigurile lunare, iar o atitudine amabilă este întotdeauna răsplătită de clienții restaurantului, când vine nota de plată.

Dacă ești o persoană ambițioasă, responsabilă și pasionată de ceea ce faci, în meseria de ospătar ai toate șansele să te dezvolți și să evoluezi pe un post superior, cum este cel de șef de sală sau director de restaurant, unde responsabilitățile cresc pe măsura remunerației.

Trebuie să știi de la bun început că salariul unui ospătar poate varia de la un loc la altul, în funcție de profilul restaurantului ales. De exemplu, la saloanele de nunți și restaurantele cu o reputație bună (mai ales cele din zona centrală a orașelor) vei câștiga mai mult decât la terasele și cafenelele de cartier. 

De asemenea, experiența de lucru pe care o ai îți poate mări șansa de a obține un venit mai bun. Și disponibilitatea de a munci în weekend, când localurile sunt pline de clienți puși pe distracție.

Care sunt avantajele și dezavantajele meseriei de ospătar

Ca toate celelalte meserii, și cea de ospătar are plusurile și minusurile ei, așa că ține doar de tine să îți faci bine ”socotelile”. 

Avantaje

  • Este o meserie pe care o poți învăța cu ușurință și pentru care nu ai nevoie de studii de specialitate sau de experiență, fiind un job de luat în calcul în special atunci când ești la început de drum;
  • Ai ocazia de a interacționa cu foarte multe persoane și de a-ți dezvolta abilitățile sociale;
  • Te obișnuiești cu un ritm de lucru alert, ceea ce te poate ajuta și la următoarele joburi;
  • Este un job flexibil, pe care îl poți face în multe locuri (hoteluri, restaurante, baruri, terase, cafenele, ceainării, dar și în cadrul unor evenimente private);
  • Există numeroase posturi în acest domeniu, așa că nu vei duce lipsă de oferte;
  • Poți ajunge să câștigi bine din bacșișuri dacă reușești să le câștigi încrederea și simpatia clienților. 

Dezavantaje

  • În primă fază, salariul este destul de mic, mai ales dacă nu ai experiență și lucrezi într-un loc mai puțin popular;
  • Jobul de ospătar este unul destul de solicitant din punct de vedere fizic, pentru că va trebui să stai aproape tot timpul în picioare și să te miști într-un ritm alert, în ture de 8-12 ore pe zi;
  • Weekendurile tale vor fi aproape de fiecare dată ocupate, pentru că atunci ies oamenii cel mai mult în oraș, iar barurile, restaurantele și cafenelele au nevoie de personal;
  • Vei interacționa cu o mulțime de clienți nemulțumiți și va trebui să joci de fiecare dată cartea diplomației.

Articole similare

Indiferent de dimensiunea sa economică, orice societate comercială are nevoie de un contabil care să țină evidența tuturor operațiunilor economice înregistrate în firmă.
Securitatea la locul de munca este un drept al angajatului. Acesta trebuie sa fie ocrotit si ferit de necazuri si riscuri. Conform legislatiei din Romania, fiecare loc de munca trebuie sa aiba un Inspector in domeniul securitatii si sanatatii in munca, fie ca acea persoana este angajata direct sau subcontactata. Prin urmare, cerinta pentru astfel de angajati exista. 
Orice persoană care a avut de-a face cu o inundație în locuință, de la o țeavă spartă sau cu o toaletă defectă, îți va spune că instalatorii sunt aproape eroi. I-ai sunat, au ajuns, s-au pus pe treabă, ai plătit (adesea nu puțin) și totul s-a rezolvat.