Joburi la stat. Ce trebuie să faci ca să te angajezi într-o instituție publică

Decizia de schimbare a locului de munca nu trebuie sa vina niciodata de pe o zi pe alta, motiv pentru care trebuie sa iti iei timp si sa cantaresti bine lucrurile. De-a lungul carierei lor, oamenii aleg joburi si in functie de momentele in care se afla in viata, dar si in functie de gradul de stabilitate de care au nevoie. Multi sunt de parere ca un job la stat tocmai asta ofera, stabilitate, asa ca si-au facut un tel din a prinde un astfel de post. 

Daca si tu te afli in aceasta postura, trebuie sa pui in balanta avantajele si dezavantajele (pentru ca ele exista) si sa nu iei decizia in baza unui impuls sau a celor auzite. 

Daca, totusi, consideri, ca acesta ar fi cel mai bun drum pentru tine, iata ce trebuie sa stii referitor la angajarile la stat. 

 

Cati bugetari are Romania

Ca sa-ti faci o idee, numarul posturilor ocupate in institutiile si autoritatile publice din Romania era, la finalul anului 2021, de 1.262.318, iar 63,97% dintre acestea erau in administratia publica centrala, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor.

La finele lui 2021, cei mai multi bugetari lucrau in Ministerul Educatiei, respectiv 290.417, in Ministerul Afacerilor Interne – 121.622, in Ministerul Apararii Nationale -75.855, in Ministerul Finantelor -24.384, in Ministerul Sanatatii -18.421 si in Ministerul Justitiei – 16.926.

 

Avantajele lucrului la stat

Experientele profesionale acumulate in institutiile publice „atarna” in general foarte bine CV-ul unui candidat. Pe langa acestea, promovarile pe care le ai intr-o institutie publica sunt cele care ofera o si mai mare valoare profilului tau de angajat.

Insa cei mai multi care au plan sa ocupe un post la stat o fac pentru siguranta pe care le-o ofera o astfel de pozitie, dar si pentru un mai mare echilibru dintre munca si viata personala, datorita presiunii reduse si a zilelor libere legale care sunt litera de lege. 

In general, la joburile din institutiile publice concedierile se fac mai rar, iar acestea sunt, de regula ca urmare a unor crize economie ce necesita restructurari in masa. Daca luam, insa, exemplul crizei pandemice, angajatii de la stat nu au fost afectati de somaj tehnic sau de disponibilizari, comparativ cu cei de la privat. Prin urmare, din acest punct de vedere, locurile de munca de la stat pot fi privite ca fiind mai stabile. 

 


Dezavantajele unui job la stat

Un prim dezavantaj major al locurilor de munca de la stat este acela al mediului de lucru care poate sa fie mai rigid comparativ cu cel dintr-o companie privata.

In general, atunci cand te angajezi la stat, trebuie sa ai in vedere ca se doreste de la tine sa fii o persoana care isi face treaba, intr-un anumit timp pe care il ai la dispozitie. 

Sunt slabe sanse sa fii intrebat ce iti place la locul tau de munca, ce ai schimba. Totodata, colegii de lucru sunt angrenati intr-un sistem ca si tine si e posibil ca toti sa fiti parte dintr-un regim de lucru care e de asteptat sa decurga mai lent uneori. Multe persoane nu reusesc sa treaca de aceste bariere si vad in joburile de stat mai putine provocari cu care sa rezoneze, comparativ cu cele de la privat.

In ceea ce priveste salariile, aici lucrurile sunt subiective. Salariile de stat pot fi usor mai mici comparativ cu cele la care poti ajunge in privat, dupa o perioada mai mare de timp petrecut in companie. Insa adevarul poate fi undeva la mijloc, si asta pentru ca fiecare situatie difera in functie de nivelul de pregatire al persoanei care se angajeaza, pozitia pentru care candideaza, dar si vechimea in munca si expertiza acumulata de-a lungul timpului.

 

Ce trebuie sa faci ca sa te angajezi la stat

Sistemul de angajari la stat poate fi privit ca fiind unul mai anevoios, prin prisma procesului de selectie, care poate fi lung uneori. Asa ca, daca vrei sa te angajezi intr-o institutie publica, e bine sa te inarmezi cu rabdare. 

Posturile vacante din Administratia Publica din Romania sunt publicate de Guvernul Romaniei pe site-ul posturi.gov.ro. Aici gaseste toate locurile de munca disponibile, din fiecare judet din Romania. Joburile sunt ierarhizate in conformitate cu nivelul functiei, judetele si institutiile in care sunt disponibile locurile vacante.

 


Ce conditii trebuie sa indeplinesti 

 


In Legea nr 188/1999, privind statutul functionarilor publici sunt prevazute conditiile pe care trebuie sa le indeplinesti pentru a te angaja la stat. Sunt 10 criterii generale fara de care nu poti sa te angajezi intr-o institutie publica din Romania.

 


Conditii generale de ocupare a unei functii publice, pentru un candidat:

- are cetatenia romana si domiciliul in Romania;

- cunoaste limba romana, scris si vorbit;

- are varsta de minimum 18 ani impliniti;

- are capacitate deplina de exercitiu;

- are o stare de sanatate corespunzatoare functiei publice pentru care candideaza, atestata pe baza de examen medical de specialitate;

- indeplineste conditiile de studiu prevazute de lege pentru functia publica;

- indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice;

- nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitatii, contra statului sau contra autoritatii, de serviciu sau in legatura cu serviciul, care impiedica infaptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de coruptie sau a unei infractiuni savarsite cu intentie, care ar face-o incompatibila cu exercitarea functiei publice, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;

- nu a fost destituita dintr-o functie publica sau nu i-a incetat contractul individual de munca pentru motive disciplinare in ultimii 7 ani;

- nu a desfasurat activitate de politie politica, astfel cum este definita prin lege.

 

Posturile la stat se dau pe baza de concurs. Se depune un dosar (cu mai multe acte despre care vom aminti mai jos) care va fi evaluat, iar daca acesta corespunde cu cerintele, vei fi chemat la o proba scrisa. Ulterior, daca treci de proba scrisa, esti chemat la un interviu.

 

Ce trebuie sa contina dosarul de concurs

Dupa ce gasesti un anunt cu un loc de munca ce ti se pare potrivit pentru tine, ca sa aplici trebuie iti pregatesti un dosar. 

Iata ce trebuie sa contina acest dosar de concurs:

- formularul de inscriere;

- copia actului de identitate;

- copiile diplomelor de studii si ale altor acte care atesta efectuarea unor specializari;

- copia carnetului de munca sau, dupa caz, o adeverinta care sa ateste vechimea in munca si, dupa caz, in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei publice;

- cazierul judiciar;

- adeverinta care sa ateste starea de sanatate corespunzatoare, eliberata cu cel mult 6 luni anterior derularii concursului de catre medicul de familie al candidatului sau de catre unitatile sanitare abilitate;

- declaratia pe propria raspundere sau adeverinta care sa ateste ca nu a desfasurat activitati de politie politica.

„Formularul de inscriere se pune la dispozitie candidatilor prin secretarul comisiei de concurs din cadrul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului. Copiile de pe actele prevazute mai sus se prezinta in copii legalizate sau insotite de documentele originale, care se certifica pentru conformitatea cu originalul de catre secretarul comisiei de concurs”, prevede ghidul publicat de Guvernul Romaniei.

Important de precizat este si faptul ca declaratia pe propria raspundere poate fi inlocui cazierul judiciar. In acest caz, cel care va fi declarat admis la selectia dosarelor are obligatia de a completa dosarul de concurs cu originalul documentului pe tot parcursul desfasurarii concursului, dar nu mai tarziu de cinci zile lucratoare de la data la care a fost declarat admis in urma selectiei dosarelor, sub sanctiunea neemiterii actului administrativ de numire, se mai arata in ghid.

 

Proba scrisa

Dupa ce dosarul de concurs a fost admis, fiecare persoana va da o testare scrisa, ce poate consta fie in redactarea unei lucrari specifice, fie intr-un test grila. Uneori, anumite testari pot include ambele variante de evaluare.

Prin proba scrisa se testeaza cunostintele teoretice si abilitatile practice necesare ocuparii functiei publice pentru care se reglementeaza concursul. In cadrul probei scrise se testeaza, in mod obligatoriu, inclusiv cunostintele generale ale candidatului in domeniul administratiei publice.

Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc pe baza bibliografiei si a tematicii de concurs, astfel incat sa reflecte capacitatea de analiza si sinteza a candidatilor, in concordanta cu nivelul si specificul functiilor publice pentru care se organizeaza concursul. Pentru candidatii la ocuparea aceleiasi functii publice, subiectele sunt identice in cadrul aceluiasi concurs, cu exceptia cazului in care concursul se desfasoara in mai multe serii.

 

Interviul

Interviul va putea fi sustinut doar de candidatii care au trecut de proba scrisa. Acesta testeaza abilitatile, aptitudinile si motivatia celui care vine sa ocupe un post vacant intr-o institutie de stat.

Criteriile de evaluare pentru stabilirea planului de interviu sunt:

- abilitatile de comunicare;

- capacitatea de analiza si sinteza;

- abilitatile impuse de functie;

- motivatia candidatului;

- comportamentul in situatiile de criza.

Pentru functiile de conducere, planul de interviu include si elemente referitoare la:

- capacitatea de a lua decizii si de a evalua impactul acestora;

- exercitarea controlului decizional;

- capacitatea manageriala.

Pentru probele concursului punctajele se stabilesc in felul urmator: se face un calcul pentru punctajul obtinut in urma lucrarii scrise, care este de maximum 100 de puncte, iar ulterior se calculeaza punctajul pentru proba de interviu (pentru care se poate acorda tot un punctaj maximum de 100 de puncte).

Punctajul final obtinut poate fi contestat de fiecare candidat in parte.

Articole similare

În 2024 ne vom bucura de 17 zile libere legale: 7 din ele cad în weekend și 10 în timpul săptămânii.
Dacă vreți să vă deschideți o afacere mai mică sau doar aveți de gând să testați o idee de business, atunci este mai convenabil să înființați o PFA. De principiu, PFA îți permite să muncești doar pentru tine. Este ideală totodată dacă doriți să fiți freelancer într-un anumit domeniu.
Începând din acest an, o firmă plătește mai multe categorii de taxe și impozite. Iar de anul viitor, taxele pentru freelanceri și antreprenori se măresc, potrivit modificărilor fiscale anunțate de Guvern.