Joburi la stat: Angajatorii au scos peste 3.000 locuri de muncă

După ce, la finalul anului trecut, a fost anunțată deblocarea a 90.000 de posturi vacante din aparatul de stat, luna mai a venit cu vestea înghețării angajărilor în instituțiile publice, până la sfârșitul anului. Luna aprilie pare, astfel, de domeniul trecutului, ultima în care numărul de joburi noi scoase în piață a depășit pragul de […]

locuri de munca la stat in 2023

După ce, la finalul anului trecut, a fost anunțată deblocarea a 90.000 de posturi vacante din aparatul de stat, luna mai a venit cu vestea înghețării angajărilor în instituțiile publice, până la sfârșitul anului.

Luna aprilie pare, astfel, de domeniul trecutului, ultima în care numărul de joburi noi scoase în piață a depășit pragul de 3.000. Cumulat, în perioada ianuarie – aprilie 2023, aproximativ 10.000 de posturi au fost disponibile în instituțiile de stat.

„Măsura de înghețare a posturilor are ca scop reducerea deficitului bugetar, însă nu se va aplica și în cazul angajărilor din Educație și Sănătate, acolo unde există o nevoie considerabilă de personal.

De altfel, sistemul sanitar a fost, de la începutul anului și până acum, unul dintre cei mai puternici angajatori și este foarte probabil ca acest lucru să nu se schimbe, în condițiile în care, pentru acest sector, există un memorandum care impune exceptarea lui din ordonanța dată de Guvern”, spune Roxana Drăghici, Head of Sales în cadrul eJobs România.

Cei mai căutați candidați

Aproximativ 20% din numărul total de joburi la stat sunt pentru medici, asistenți medicali și infirmieri, conform datelor noastre. 11% sunt pentru muncitori, 6,5% pentru îngrijitori și 5,3% pentru referenți.

Cel mai puțin căutați în luna aprilie au fost tehnicienii, tâmplarii, maseurii, lăcătușii sau inginerii hidrologi.

La nivel general, mai mult de 90% au fost funcții de execuție (respectiv 2.824) și aproximativ 5% au fost funcții de conducere.

1.745 de locuri de muncă au fost postate de instituțiile locale, 410 de primării, 360 de instituțiile județene și puțin peste 200 de instituțiile naționale.

Cel mai puțin, în luna aprilie, au angajat consiliile județene, Guvernul și ministerele și instituțiile regionale. Totodată, 173 de poziții au fost vacante în unitățile militare.

Cele mai multe locuri de muncă vacante, respectiv aproape 600, aparțin instituțiilor de stat din București, Clujul ocupând a doua poziție în clasament, cu 226 de oferte. Urmează Brașov, Constanța și Timiș, toate trei cu peste 100 de posturi scoase în piață. Cele mai puține opțiuni la stat le-au avut candidații din Covasna, Arad, Caraș – Severin, Giurgiu, Gorj sau Botoșani

„Celor 3.000 de joburi disponibile la stat în luna aprilie li se mai adaugă aproape 33.000 din mediul privat, acolo unde lucrurile sunt mai nuanțate și adresabilitatea către candidați este ceva mai largă, în condițiile în care apar variabile precum munca remote sau hibrid, joburile part time sau pe bază de proiect, care atrag o anumită parte din candidați, în special pe cei foarte tineri”, explică Roxana Drăghici.

Angajările la stat sunt înghețate până la final de an. Care sunt excepțiile

Dacă așa a stat situația în lunile trecute, totul s-a schimbat de atunci. Pentru a reduce deficitul bugetar actual, Guvernul a stabilit mai multe măsuri, potrivit unei ordonanțe apărute în mai și care se aplică deja, printre care și înghețarea angajărilor la stat sau interzicerea achiziționării, de către instituțiile de stat, a unor mașini noi.

Poate cea mai importantă măsură apărută pentru reducerea deficitului bugetar, prin OUG 34/2023, care se aplică din 15 mai, este înghețarea, în 2023, a angajărilor în instituțiile de stat.

Astfel, după cum apare în document, din momentul intrării în vigoare a ordonanței (15 mai) și până la sfârșitul anului se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din instituţiile ori autorităţile publice și instituţiile publice locale.

Excepție se face în cazul posturilor unice, care reprezintă acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sau responsabilităţii stabilite nu se regăsesc într-o altă structură organizatorică sau un post dintre cele aflate în structura în care există numai posturi vacante.

În cazuri excepționale, temeinic justificate, se poate lua decizia, prin memorandum aprobat în şedinţa Guvernului, de a organiza concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din instituțiile publice.

În cazul posturilor pentru care s-a afișat rezultatul selecției dosarelor de concurs anterior intrării în vigoare a înghețării angajărilor la stat, procedurile de ocupare a acestora pot continua.

Așa se face că, în prezent, sunt mai multe joburi scoase la concurs de MAI.

Alte măsuri pentru reducerea deficitului bugetar. Instituțiile nu mai au voie să cumpere mașini

Apoi, autoritățile și instituțiile publice nu mai pot, pe tot parcursul anului, să cumpere, să preia în leasing sau să închirieze autoturisme sau mobilier și aparatură birotică. Fac excepție de la această regulă:

  • autoritățile și instituțiile publice nou-înființate după data de 15 mai, numai în primul an de funcționare și dacă nu provin din restructurarea și/sau reorganizarea altor instituții publice, deja existente;
  • obiectivele de investiții cu punere în funcțiune după data de 15 mai;
  • achiziţiile efectuate în cadrul proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile și proiectelor cu finanțare din Planul național de redresare și reziliență;
  • autoturismele care se cumpără prin programul Rabla Clasic sau Rabla Plus.

Fără mobilier nou

De asemenea, șefii autorităților și instituțiilor publice trebuie să reducă cu 10% cheltuielile aprobate pe anul 2023. Noua regulă nu se aplică în cazul cheltuielilor cu medicamentele și materialele sanitare, cu serviciile medicale, al cheltuielilor cu acțiuni și programe de sănătate, precum și în cazul cheltuielilor aferente unităților de învățământ preuniversitar și universitar.

În plus, prin OUG 34/2023 s-a mai stabilit ca, în anul 2023, angajații din cadrul autorităților și instituțiilor publice, indiferent de modul de subordonare și de finanțare, să poată exercita cel mult două mandate de membru al consiliului de administrație și/sau de membru al consiliului de supraveghere în întreprinderi publice.

O altă măsură gândită de guvernanți este amânarea cu un an a înființării Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Agroalimentare, până la 1 ianuarie 2024.

Totodată, pentru o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a ordonanței, adică până în 15 mai 2025, autoritățile contractante care atribuie contracte de achiziție publică ce au ca obiect produse agroalimentare vor aplica criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț.

Ponderea stabilită privind calitatea este de 60% din punctajul total și este compusă din: 30% pentru factorul „lanțul de aprovizionare” și 30% pentru realizarea unei etape de producție în regiunea de dezvoltare unde își are sediul autoritatea contractantă.

În plus, au apărut schimbări și-n ceea ce privește numărul de posturi din cadrul cabinetului și cancelariei, respectiv o reducere la jumătate a acestuia. De pildă, numărul de posturi pentru cabinetul prim-ministrului se reduce de la 18 la nouă, în timp ce numărul de posturi pentru cabinetul viceprim-ministrului cu portofoliu, ministrului de stat – de la 12 la șase.

Avatar photo
Autor
Petrache Anca
Notification Bell